Experten förklarar - Sökordsoptimering
SEO står för Search Engine Optimization, det vill säga sökmotoroptimering. Här berättar vi mer om hur vi jobbar med SEO och varför det är så viktigt.
Vi har ett content-team där vi bland annat skriver bloggar och guider samt skapar vårdgivarsidor för våra kunder. För att innehållet vi skapar ska få så stor spridning som möjligt måste vi alltid jobba kontinuerligt med sökmotoroptimering i våra texter.
Hur gynnas man av SEO och sökmotorsoptimering?
Målet med texterna som är SEO-anpassade är att man vill rankas högt på Googles toppsida. Hamnar man till exempel högst upp på Google med sitt sökord kommer man få betydligt fler besökare och trafik till sin hemsida/artikel än om man inte varit synlig på Google.
Hur skriver man SEO-anpassade texter?
Här kommer ett axplock av vad vi tänker på när vi skriver:
- Ett tydligt sökord
- Lättlästa texter
- Punktlistor och numrerade listor i texten
- Korta och intresseväckande ingresser
- Unikt innehåll
Sökord: När vi skriver våra texter använder vi oss av ett sökord som vi noga valt ut och som vi tror har potential att toppa “SERP’en”, det vill säga första sidan med sökresultat på google.
För att hitta rätt sökord, använder vi oss av olika program där vi kan se och jämföra vilket ord som har störst potential att gå bra på Google.
Lättlästa texter: Att texterna är lättlästa och luftiga är superviktigt för att rankas högt. För att lyckas med det ser vi till att använda styckeindelningar flitigt och att texterna aldrig blir för långa.
Punktlista & numrerad lista: Listor av olika slag är något som brukar vara populärt och därmed bra att försöka få med i sina texter. Punktlistor hjälper också till med att göra en text mer lättläst
Korta ingresser: Korta ingresser som är intresseväckande är jätteviktigt för SEO. Man ska inte avslöja allt som står i texten här utan skapa intresse av att läsa resten av texten. Exempelvis: “5 övningar som är bra för din rygg — Vården.se förklarar här!”.
Unikt innehåll: Vi ser alltid till att innehållet i våra texter är relevant och unikt. Google märker snabbt av när folk kopierar material från andra sajter. Därför bör man alltid skriva sina texter från grunden, även om man självklart kan ta inspiration från andra sidor.
I den här artikeln använde vi oss av ordet SEO som sökord. Som man kan se så genomsyrar ordet hela texten, särskilt rubriker och ingress. Vi har även använt oss av korta stycken, enkelt språk och listor. Så att man på ett lättare sätt ska kunna se och förstå hur exakt vi jobbar.