Skip to content

Pressmeddelande

by Vården.se on

Pressmeddelande från TeleQ och Vården.se
241123

Nu kan patienter boka uppringningstid på Vården.se

Många upplever att det är svårt att komma i kontakt med sin vårdgivare och få en läkartid. Nu kan patienter boka en telefontid direkt hos söktjänsten Vården.se. Tjänsten görs tillgänglig genom ett samarbete med Aurora Innovation, som tillhandahåller Aurora teleQ, en lösning som effektiviserar kommunikationsflödet mellan patient och vård.

- Det är otroligt värdefullt att kunna erbjuda ytterligare en ingång för patienter på Vården.se att nå sin vårdgivare när det passar dem. Att boka uppringningstid har länge varit en efterlängtad funktion som önskats av både vårdgivare och patienter, vilket vi nu har gjort i samarbete med Aurora Innovation, säger Victor Larsson, VD på Vården.se.


Under hösten 2023 har Vården.se integrerat Aurora teleQ in i sin bokningsplattform, vilket synliggör integrerade vårdgivares tillgängliga återuppringningstider. TeleQ är en modern kommunikationslösning som gör det möjligt för patienter att boka en tid för uppringning, vilket leder till bättre patientupplevelser utan långa telefonköer.

 

Ett strategiskt samarbete som minskar vårdlogistiken och ökar patienternas delaktighet

Att tider för återuppringning nu görs tillgängliga på Vården.se har ett stort värde både för patienter och vårdgivare, då patienten kan styra vilken tid de vill bli uppringda på. Patienter som exempelvis på helgen vill boka en tid för återuppringning kan göra det direkt via Vården.se, istället för att vänta tills vårdgivarens telefontider är öppna. Att den vårdsökande kan boka en tid när behovet uppstår ökar patientens delaktighet och även förtroendet för vården i takt med att tillgängligheten ökar. Det minskar den manuella hanteringen för vårdgivare och minskar stressen för vårdpersonalen, som får färre telefonsamtal att hantera på en och samma gång.

- För oss är det viktigt att bidra till en effektiv och tillgänglig vård och att underlätta vardagen för både patienter och            vårdpersonal. Integrationen med Vården.se möjliggör ökad service och flexibilitet för patienten utan att medföra ökad        administrativ börda för vårdpersonalen, något som vi är väldigt glada över att vara en del av,, säger Tapani Kyrki, VD för Aurora Innovation.

 

Den första kunden som syns med återuppringingstider på Vården.se är klinikerna Stockholm IVF och Nordic IVF.

- Vi ser fram emot att underlätta och öka tillgängligheten för våra patienter, säger Linda Lamp, verksamhetschef på Stockholm IVF och Nordic IVF.

 



pressrel_241123 

Om Aurora Innovation

Aurora Innovation har hjälpt vården att öka sin tillgänglighet i över 20 år. Genom vår lösning, Aurora teleQ, automatiseras kommunikationsflödet mellan patient och vård och vi skapar en enklare vardag för både vårdpersonal och patienter. Vi har drygt 90 anställda och en omsättning på cirka 150 miljoner. Vi finns i Sverige, Finland, Nederländerna och Spanien.

 

Om Vården.se

Vården.se är Sveriges största söktjänst för vård. På plattformen finns alla Sveriges vårdgivare samlade och varje månad görs över en miljon sökningar. Vården.se hjälper vårdgivare att minska administrationen, dels genom att göra vårdgivarna synliga för rätt typ av patienter, dels genom möjligheten för människor att boka tid direkt i vårdgivarens tidbok. Vården.se är alltid öppet.