Skip to content

Vanliga frågor & svar

Inte fått svar på din fråga?

Välkommen att kontakta vår support!

Viktiga länkar

Uppdateringar/ändringar

Vi hjälper dig med detta! Mejla oss på support@varden.se eller gå till Support-sidan där du kan skapa ett ärende.

Vi håller just på att lansera VårdgivarAdmin. En efterlängtad funktion där vårdgivare kommer kunna få en översyn över aktuella avtal och tjänster, följa resultatet som Vården.se levererar och kunna göra egna uppdateringar av sina presentationer. Önskar du testa VårdgivarAdmin? mejla support@varden.se för mer information.

Kund på Vården.se?
Mejla produktion@varden.se för att ändra information på din sida.

Ej ännu kund på Vården.se?
Om du inte är kund hos oss idag så visas ditt HSA-objekt som en sida på Vården.se. Informationen på den hämtas från HSA-katalogen och kan bara ändras via ditt HSA-ombud. Om du inte vet vem ditt HSA-ombud är så kan du skicka in en förfrågan om att ändra information direkt på Vården.se genom att klicka på “Uppge felaktig information” på din sida (under “Stämmer inte informationen?”).

Den hemsida som du har via Vården.se är en spegling av samma information som finns på din presentationssida på Vården.se. Därför räcker det med att vi ändrar informationen på din sida på Vården.se, då kommer det automatiskt att uppdatera er hemsida. Ändringar skickar du till oss på support@varden.se.

Sedan Vården.se startade 2011 har vi fokuserat en stor del av verksamheten på att skapa unikt innehåll som hjälper patienter att hitta rätt vård. Vi har satsat på skribenter med erfarenhet inom språkvetenskap, SEO och kommunikation, för att tydliggöra informationen för patienten så bra som möjligt. Vår ambition är att innehållet ska spegla det ni som vårdgivare erbjuder och vad som till exempel kan stå på er egen hemsida, men det är viktigt för hela vår sida att skriva unikt innehåll som är lätt att förstå. Där är vi experter och gör allt arbete åt er, så ni ska slippa!
SEO står för Search Engine Optimization, det vill säga sökmotoroptimering. 

För att innehållet som skapas ska få så stor spridning som möjligt måste vi alltid jobba kontinuerligt med sökmotoroptimering i våra texter. 

Målet av att SEO-optimera texter är att man vill rankas högt på Googles toppsida. Hamnar man till exempel högst upp på Google med sitt sökord kommer man få betydligt fler besökare och trafik till sin hemsida/artikel än om man inte varit synlig på Google. Förenklat kan man säga att våra texter alltid eftersträvar att ha tydliga sökord, är unika och lättlästa. 

Synlighet på Vården.se - söktjänst

Sökfunktionen inne på Vården.se är komplex och det finns många olika saker som påverkar vilka resultat som visas. Funktionen bygger främst på att göra sökresultaten så relevanta för patienten som möjligt, beroende på vad hen har sökt på. Det är viktigt att komma ihåg att sökningarna är anpassade efter patientens sökbeteende, och vi på Vården.se har byggt funktionen och anpassat kategorinamn och vårdtjänster utifrån hur en patient söker efter vård.

Tänk därför på att söka som en patient när du vill testa sökfunktionen, inte som en vårdgivare.

Exempel: En tandläkare erbjuder vårdtjänsten “Kompletterande eller akut undersökning, utförd av tandläkare”.

På Vården.se heter det “Akut tandvård”, vilket patienter söker på.

Så fungerar söket inne på Vården.se
Huvudsakligen beror sökresultaten på hur funktionen sorterar på (i följande ordning) namn, plats, sökord som står i texterna och bokningsmöjligheter. Det gör att när du söker på ett specifikt namn, så dyker det sökresultatet upp som matchar namnet bäst. Därefter sorteras resultaten på plats och hur nära vårdgivaren befinner sig orten som patienten sökt på, eller platsen där patienten befinner sig.

Har vårdgivaren bokningsmöjligheter som en patient direkt kan boka via Vården.se hamnar man högre upp i resultaten. Därefter spelar namnet på vårdtjänsterna och texterna roll. Allt detta påverkas som sagt av vad patienten har sökt på.

Läs först svaret ovan för “Hur fungerar söktjänsten på Vården.se?” för att förstå hur vår sökfunktion fungerar.

Om du inte kommer upp på en viss sökning kan det till exempel bero på:

Ditt namn innehåller inte det ordet du söker på.
Din mottagning är inte i närheten av den orten du sökt på.
Du har ingen integration med oss, det vill säga inga bokningsbara tider.
Du har inga vårdtjänster med det ordet du sökt på.
Det ordet du sökt på finns inte i din presentation på Vården.se.

Om du vill synas på ett specifikt sökord är det bästa att du kontaktar oss på support@varden.se, så kan vi göra en sökordsanalys och se hur vi kan hjälpa dig att förbättra din synlighet!

Om du trots fler sökningar på både ditt mottagningsnamn, din kategori eller vårdtjänster som du erbjuder, samt den ort du verkar i, inte hittar din sida alls, kan det vara ett tekniskt fel. Kontakta oss på support@varden.se så ska vi försöka lösa problemet.

När du är en digital vårdgivare så syns du på alla orter i din yrkeskategori/dina vårdtjänster. Vår söktjänst kommer att utgå från orten som besökaren har sökt på, och du som digital vårdgivare “ligger” per automatik cirka 4 km bort från den sökta orten, för att skapa balans i sökresultaten. Det kommer även att göra att du som digital vårdgivare hamnar högt upp i sökningar på ett flertal orter.

Utöver det kommer din placering i sökresultaten också att bero på ditt namn, vilka vårdtjänster du erbjuder o.s.v., precis som vid en vanlig vårdgivarprofil på Vården.se.

Inne på Vården.se visar vi upp alla legitimerade vårdgivare i Sverige. Vissa av dessa är betalande kunder, och har därmed möjlighet att lägga in bilder, vårdtjänster och bokningsmöjligheter. Men många av de vårdgivare som inte är kunder syns fortfarande på sidan med en enklare presentation, utan bilder och vårdtjänster. Informationen om dessa vårdgivare hämtas från Katalogtjänst HSA, som tillhandahålls av Inera.

Det finns många aspekter som påverkar placeringen i sökresultaten på Vården.se. För att förstå hur det fungerar kan du se svaret på “Hur fungerar söktjänsten på Vården.se?” ovan.

Om du vill vara säker på att hamna högst upp på sökningar kan du välja att köpa till vår tjänst “Toppval”, som garanterar att du hamnar på första plats i resultaten. Du kan läsa mer om tjänsten under frågan “Hur fungerar Toppval?”.

Se svaret ovan för “Hur fungerar söktjänsten på Vården.se?” för att förstå hur vår sökfunktion fungerar.

Om du ser att det finns icke-betalande vårdgivare som hamnar högre upp i listan än dig, kan det till exempel bero på att:

  • deras namn innehåller det sökord du använder
  • de befinner sig närmare eller mer centralt i orten du har sökt på
  • deras beskrivning innehåller sökordet oftare än din sida.

Vården.se arbetar för att ge patienter den bästa möjliga upplevelsen och göra det så enkelt som möjligt att boka tider hos vårdgivare. Utifrån den data vi samlat in har vi tydligt sett att patienterna är mycket mer benägna att boka en tid om de vet vad besöket kommer att kosta redan i samband med bokningen. Det skapar en känsla av transparens och trygghet, och ökar bokningsfrekvensen med 20 percent jämfört med om det inte finns priser alls.

Om det är svårt att sätta ett exakt pris går det bra att lägga in från-priser (även om det inte är lika effektivt som fasta priser). Det går också att lägga in priskommentarer, som kan användas för att förtydliga om det exempelvis kan tillkomma ytterligare kostnader i samband med besöket, eller om det finns olika priser för nybesök/återbesök. I en priskommentar kan man också skriva in “Gratis konsultation” eller liknande, i de fall man vill framhäva att besöket är kostnadsfritt.

Alla vårdgivarsidor på Vården.se länkar till er hemsida (om ni har det) under kontaktsektionen. Utöver det väljer du själv var du vill ha för bokningsinställningar och vart patienterna ska länkas vidare. Du kan läsa mer om de valmöjligheter som finns nedan.

Det finns flera olika bokningsinställningar som du kan välja mellan för din Vården-presentation. Här går vi igenom vad de innebär:

Bokningsintegration som visar upp tider - används om du har ett bokningssystem som kan integreras med Vården.se. Då kan du visa upp tillgängliga tider och patienterna kan boka in sig direkt hos dig via oss.

Boka tid - används om du har ett bokningssystem som inte går att integrera med Vården.se. Då länkas knappen till bokningskalendern i det system du använder.

Till hemsida - används om du vill länka in till din egen hemsida, oftast när du inte har någon onlinebokning.

Starta ärende - används om du vill länka till ett ärendehanteringssystem, där patienterna kan logga in med BankID och starta en kontakt med er.

Bokningsförfrågan - används om du vill ta emot bokningar via mejl. Då läggs ett formulär upp på din sida, som patienterna kan fylla i. Därefter skickar vi vidare svaren till er till den mejladress du väljer.

Ta kontakt - används om du i första hand vill att patienter ska ringa in till er. Då kommer information om telefonnummer och telefontider upp, så att patienterna enkelt kan komma i kontakt med er.

Det finns såklart olika fördelar och nackdelar med de olika alternativen. Vi har generellt märkt att patienter vill boka tid online, så utifrån det är bokningsintegration, boka tid och starta ärende de bokningsinställningar som vi rekommenderar främst. Men det beror också på hur du driver din verksamhet och på vilket sätt du helst vill ta emot patienter. 

Vi arbetar aktivt för att våra samlingssidor ska synas på Google, till exempel “Psykolog, Stockholm”, och försöker undvika att enskilda vårdgivarsidor syns på denna typ av sökningar (“psykolog stockholm”). Söker du på ditt verksamhetsnamn så är det vanligt att din sida på Vården.se dyker upp i Google-sökningar. Men det är viktigt att komma ihåg att vi inte alltid kan påverka exakt vad som syns i Googles sökresultat, då vi är olika bolag. Därför kan vi inte alltid svara på varför något syns/inte syns på Google.
Om du har omdömen på Vården.se så brukar de också synas på Google, när du ser länken till din sida på Vården.se i sökresultaten. Om du använder Google My Business så kan vi inte alltid styra vilka omdömen som syns där, men det händer att omdömena från din Vården-sida plockas upp där också.

Bokningar & integrationer

Ja, om du är integrerad med ditt bokningssystem på Vården.se och du vet att din mottagning inte kommer att ha någon utövare under en längre period (till exempel flera veckor eller månader), så kan vi ändra bokningsinställningarna på Vården.se. Detta för att vägleda patienter rätt, så att inte de försöker boka in sig på tider som inte finns, vilket annars skapar frustration hos patienten.

Om din mottagning däremot kommer sakna utövare under en kortare period, till exempel en vecka, behöver du inte kontakta oss på Vården.se. 

Nej, med anledning av GDPR kan vi inte dela information om patienterna som bokat via Vården.se. Vi kan endast skicka information om bokningstyp, samt ett datum och klockslag för en bokning, utan information om patienten.

Vi är personuppgiftsansvariga för den data vi samlar in och lagrar, för att till exempel kunna erbjuda avbokning via “Mina Sidor” på Vården.se. Det ställer stora säkerhetskrav på oss och gör att vi måste hantera patientdata med stor försiktighet. Du kan läsa mer i vår integritetspolicy.

Vården.se är en förmedlingstjänst av bokningar, vilket gör att vi tar betalt för inbokning av patienter. Priset du betalar per bokning är framräknat för att inkludera eventuella ombokningar eller avbokningar som patienten vid senare tillfälle gör direkt mot dig som vårdgivare. Om en patient avbokar sitt besök hos er via “Mina Sidor” på Vården.se så räknas avbokningen som en “minusbokning” vid nästa faktura. Detta gäller alltså enbart om avbokningen sker via oss och om ditt system tillåter det på Vården.se.

Mer om detta står i våra allmänna villkor för kunder. 

Vården.se är en förmedlingstjänst av bokningar, vilket gör att vi tar betalt för inbokning av patienter. Priset du betalar per bokning är framräknat för att inkludera eventuella ombokningar eller avbokningar som patienten vid senare tillfälle gör direkt mot dig som vårdgivare.

I de fall där patienten inte dyker upp till sitt besök, så har vi fortfarande förmedlat vår bokning och tar betalt för det. Däremot upplyser vi patienterna vid bokningstillfället att avgifter kan tas ut av dig som vårdgivare vid uteblivet besök eller sen avbokning.

Om du inte vill betala för bokningen som skett via Vården.se och som sedan avbokas på telefon hos er, så bör du hänvisa patienten till “Mina Sidor” på Vården.se, där de själva kan avboka sitt besök, istället för att avboka via telefon. Detta gäller de flesta boknings- och journalsystem, förutom om du använder Frenda eller Muntra.
Ja, en patient kan avboka sin tid hos en vårdgivare genom att logga in på “Mina Sidor” på Vården.se. Där kan de se sina bokningar och sedan enkelt avboka sin tid. Denna funktionalitet gäller dock inte om du använder systemen Frenda eller Muntra. Då måste patienten avboka sin tid genom att kontakta dig som vårdgivare direkt.
Ja, vår data har visat att det är viktigt för patienter att veta vad ett besök hos en vårdgivare kostar, och ifall frikort och högkostnadsskydd gäller eller inte. Vi vet att fler patienter tenderar att boka tid om det finns priser inlagda än om det inte gör det, eftersom det skapar en känsla av trygghet. Det spelar alltså ingen större roll vad det kostar, utan det är viktigare att priset står tydligt utskrivet. Det är därför bra att försöka undvika “från-priser” i den mån det går, eftersom det också kan skapa osäkerhet hos patienterna vid bokningen. Läs mer under frågan “Varför måste jag lägga in priser på min sida?”
Ibland kan det ta ett tag innan din sida börjar leverera bokningar till din verksamhet. Detta kan bero på flera saker, till exempel:
  • konkurrensen inom ditt område
  • ifall du har bokningsbara tider eller inte
  • om du har priser inlagda på dina vårdtjänster eller inte
  • hur komplex din vårdtjänst är
  • om du har några bilder på din sida på mottagningen/personalen
  • valet av vårdtjänster och om de är jämförbara med andra vårdgivare
  • geografiskt område och befolkningsmängd
  • om du har information om att frikort/högkostnadsskydd gäller eller inte.
Det finns flera faktorer som kan påverka varför du inte får fler bokningar:
  • Din sida har endast varit live i några dagar. Ibland tar det tid för en patient att hitta till din sida om den är alldeles ny.
  • Du har inga lediga tider utlagda i närtid. De flesta bokningar görs i närtid, det vill säga några dagar framåt, så om du inte har tider förrän mycket längre fram kan det förklara varför du inte får fler bokningar.
  • Mappningen av vårdtjänst på Vården.se till behandling i ditt bokningssystem är inte optimal. Vi på Vården.se gör vårt bästa att koppla rätt vårdtjänst till rätt behandling, men du kan alltid kika själv på din sida och klicka på en vårdtjänst, för att se att mappningen överensstämmer och att upplevelsen är så bra som möjligt för patienten.
  • Du har inga priser inlagda eller omdömen uppe på sin sida. Dessa faktorer gör en patient mindre benägen att boka hos dig när de jämför med andra vårdgivare.
  • Du har inga bilder på mottagningen eller personalen. Patienter vill oftast känna igen kliniken eller gärna se vem de faktiskt bokar tid hos. 
  • Det är säsongsvariation. Antalet bokningar brukar generellt gå ner under vissa perioder på året, till exempel jul och midsommar.
Ja, du betalar för alla bokningar som sker via Vården.se. Mer om detta står i våra allmänna villkor för kunder.
Ja, du betalar för alla bokningar som sker via Vården.se. Vården.se är en förmedlingstjänst av bokningar, vilket gör att vi tar betalt för inbokning av patienter, oavsett om de är nya eller befintliga. Mer om detta står i våra allmänna villkor för kunder.

Uppföljning av resultat

Vården.se skickar ut statistikrapporter med information om hur det gått för din sida var tredje månad.

Du kan också logga in på VårdgivarAdmin för att se statistik för din sida.

Vi kommer att sammanställa en rapport för hur det har gått för din “Äg ett ämne”-kampanj, när det närmar sig slutet av perioden du köpt, så att du kan ta ställning till om du är nöjd med resultatet och vill förlänga kampanjen. Om du har köpt en längre period, exempelvis 12 månader, kan vi även ta fram resultat under kampanjens gång. Hör av dig till din kontaktperson i så fall, så hjälper de dig.

VårdenKlick är jämförbara med Google Ads-klick och är ett mått som visar hur många som hittat in till just er på Vården.se. Till skillnad från sidvisningar, som endast visar hur många gånger just din kundsida har visats, så tar VårdenKlick också hänsyn till hur många som påbörjat en konvertering hos er från andra sidor på Vården.se. Det kan exempelvis vara att man har klickat på en ledig tid hos er i listan med sökresultat.

Uppföljning av annonsering

Toppval är en tjänst som gör att du alltid hamnar etta i sökresultaten på en viss kategori (yrkeskategori, vårdtjänsttyp eller symtom) i kombination med en ort som du har valt. Du kan till exempel välja att vara på första position i sökningen på “Barnmorska” i “Umeå”. Priset för Toppval regleras av vilken typ av stad/ort du valt.

Du måste vara synlig i sökresultaten på orten som du önskar synas på för att Toppval ska fungera. Din mottagning kan till exempel inte synas som Toppval i Stockholm om den ligger i Malmö. Testa därför gärna att söka på din önskade kategori och ort för att se om din mottagning dyker upp där. Då kan du välja Toppval för den kategorin och orten.

Nej, du måste välja en kombination av kategori och ort. Det är så patienter söker och den här tjänsten ska vara relevant både för dig som vårdgivare och patienten.

Äg ett ämne är ett kampanjpaket som du kan köpa på Vården.se. Då kan du välja att låta ditt varumärke synas på ett visst område (vårdtjänsttyp eller symtom), för att marknadsföra en behandling eller tjänst hos er. Du kan därigenom “äga ämnet” och bygga starka associationer mellan er och ämnet. Kampanjen kommer att synas överallt på ditt utvalda område.

Vårt produktionsteam gör allt jobb åt er och skapar en kampanj bestående av en native-artikel samt flera annonsenheter, som tillsammans leder besökaren till er artikel och sida på Vården.se.

Toppval är en tjänst som hjälper din sida att hamna högst upp i sökresultaten på Vården.se. Den kommer naturligt att förbättra dina resultat, men kommer inte att redovisas separat, utan ingår i din vanliga statistikrapport. Denna skickas ut var tredje månad och visar hur många VårdenKlick du har fått och hur många som påbörjat en konvertering hos dig.

Avtal och priser

Din kostnad per månad för att synas på Vården.se beror på ditt yrkesområde, hur stor din klinik är och om du är integrerad hos oss eller inte (för att visa bokningsbara tider).

Du kan fylla i en intresseanmälan här för att få mer information om priseer.

Vad tråkigt att höra! Självklart går det bra att säga upp ditt avtal - det kan du göra genom att mejla den kontaktperson du tidigare haft kontakt med. Annars kan du alltid mejla support@varden.se vid uppsägning av avtalet. Då får du en uppföljning samt skriftlig bekräftelse på uppsägningen, med information om avtalets slut.

Vad tråkigt! Ibland passar det inte ekonomiskt. Då är det enklast att först säga upp sitt avtal hos oss, och så återkommer vi till dig när det passar dig bättre. Hör av dig till din kontaktperson eller support@varden.se för att få hjälp. 

Faktura

Om du tror att det har blivit fel i din faktura så kan du kontakta ekonomi@varden.se och förklara ditt problem.

Om det har skett en avbokning av tiden, som sedan bokats igen av en annan patient, kan det förklara att samma tid bokats upp på samma utövare. 

Alla våra avtal har en viss uppsägningstid. Kontrollera vad som står i ditt avtal. Beroende på hur du har valt att faktureras (årsvis, halvårsvis, kvartalsvis, månadsvis) så kan det bli så att det kommer en/flera fakturor även efter att du har sagt upp tjänsten, beroende på hur lång uppsägningstid du har. En viss del av underlaget, till exempel rörliga kostnader såsom bokningar, faktureras också i efterhand.

Om du kontrollerat ditt avtal enligt ovan och ändå upplever att du får felaktiga fakturor är du naturligtvis välkommen att kontakta ekonomi@varden.se med dina frågor.

Om du byter faktureringsadress meddelar du oss på Vården.se på ekonomi@varden.se och skriver vilken adress som nu gäller.

Omdömen

Ibland kan det ta ett litet tag innan omdömet kommer upp på sidan efter att det har godkänts! Om du inte ser omdömet när du går in och tittar på sidan kan det vara bra att vänta till dagen efter, då ska det synas. Du kan även besvara omdömet via en länk i mejlet som du har fått.

Ibland kan det ta ett litet tag innan omdömet kommer upp på sidan efter att den har godkänts! Om du inte ser omdömet när du går in och tittar på sidan kan det vara bra att vänta till dagen efter, då ska det synas. Om omdömet trots det inte syns kan det bero på att de inte har godkänts för publicering. Vi går igenom alla omdömen manuellt och följer denna policy för omdömen. Att omdömet inte har godkänts kan vara en anledning till att det inte syns.

Omdömen kommer inte att påverka din plats i sökresultaten på Vården.se, men däremot kan det påverka valet av din mottagning framför en annan från ett patientperspektiv. Både studier samt statistiken inne på Vården.se visar att vårdgivare som har omdömen har 3 gånger så många VårdenKlick än de som inte har några omdömen.