Praktikertjänsts hållbarhetschef – ”hållbarhet handlar om överlevnad”

By
2 Minutes Read
Vårddjungeln var på plats på Swedish Dental Expo och fick ett snack med Praktikertjänsts hållbarhetschef Magdalena Frembäck. Det blev ett samtal om långsiktighet, systemtänk och vikten av en bra arbetsmiljö.

 

Magdalena Frembäck är utbildad miljövetare och har en bakgrund som managementkonsult med inriktning på hållbarhetsrapportering på konsultbyrån Ethos. I maj tillträdde hon tjänsten som hållbarhetschef på vårdföretaget Praktikertjänst, ett kooperativ som drivs och ägs av cirka 1 200 verksamhetsansvariga läkare, sjuksköterskor, tandläkare, tandtekniker och tandhygienister.

- Praktikertjänst har en unik verksamhetsmodell. Verksamheterna drivs av professionen, alltså de som utför vården. Administrationen, ekonomi och IT exempelvis, sköts centralt, vilket skapar effektiv samverkan och frigör tid för patientarbete, säger Magdalena Frembäck.

Praktikertjänst har funnits i över 60 år och långsiktigheten är en central del i affärsmodellen. Långsiktighet är även en hörnsten i hållbarhetsarbetet, framhåller Magdalena Frembäck.

- Hållbarhet handlar för mig framför allt om långsiktighet och systemtänkande. Att veta hur saker och ting hänger ihop. Men det handlar såklart också om att driva verksamhet inom de planetära gränserna och ha respekt för mänskliga rättigheter och frågor som arbetsrätt, miljöfrågor och antikorruption, förklarar Magdalena Frembäck.

Under senare år har synen på hållbarhet förändrats kraftigt och blivit allt viktigare för såväl lagstiftare som organisationer och företag. Samtidigt är utvecklingen runt om i världen ojämn.

 

Magdalena Frembäck- Det är svårt att jämföra utvecklingen mellan olika länder. Men EU har tagit krafttag och drivit igenom en omfattande ny lagstiftning som handlar om hållbarhetsrapportering, exempelvis information som ska tillhandahållas i årsredovisningen, säger Magdalena Frembäck, och fortsätter:

- I Sverige har de flesta företag hållit på med hållbarhetsrapportering länge, så svenska bolag har mycket på plats. Men det innebär inte att allt är klart. Företagen måste bredda perspektivet från att tidigare haft koll på vad som händer inom sin organisations fyra väggar till att även hålla koll på hela värdekedjan.

 

 

En tydlig hållbarhetsrisk för Praktikertjänst handlar om kemikalier och miljöfarliga ämnen i tandvården.

- Tandvården klassas som miljöfarlig verksamhet och det finns höga krav på den sortens verksamhet. Ta amalgam som exempel. Idag används det ju inte i tandvården, men det finns ju kvar i en del patienters tänder. Därför jobbar vi till exempel med amalgamavskiljare och med sanering av våra tandvårdslokaler, säger Magdalena Frembäck.

Men allt hållbarhetsarbete har inte en koppling till miljö och klimat. Ett allt viktigare område – framför allt för vården – är arbetsmiljön. 

- Det handlar om riskbedömningar och att skapa en arbetsplats som är säker för våra medarbetare. Här samarbetar vår HR-avdelning och vår kvalitetsavdelning för att ge stöd åt verksamheterna. Vi försöker utveckla oss hela tiden, för att bli en så bra arbetsgivare som möjligt, säger Magdalena Frembäck, och lägger till:

- Och glädjande nog rankas Praktikertjänst högt. Vi blev nyligen utsedda till Sveriges andra bästa arbetsgivare av Universum och är därmed Vårdsveriges bästa arbetsgivare.

Ett viktigt område för Praktikertjänst är att erbjuda vård över hela landet. Idag erbjuder man tandvård i 220 av landets 290 kommuner och hälso- och sjukvård i 20 av 21 regioner. Bland annat driver Praktikertjänst Sveriges nordligaste vårdcentral – Norrskenet i Norrbotten med totalt sju enheter i de nordligare delarna av länet.

- Det är en komplett vårdcentral som vi driver och som också utökat verksamheten genom fyra så kallade servicepunkter. Syftet med de nya servicepunkterna är att ta vården närmare patienten. Det har fungerat bra och varit väldigt uppskattat av både patienter och medarbetare. För just tillgängligheten är en central fråga i Norrlandsregionerna och i ett stort antal glesbygdskommuner. 

För Magdalena Frembäck handlar hållbarhetsarbete i vården om att göra vården bättre. Bättre för patienten, för medarbetarna och i förlängningen för samhället.

- Men det handlar också om att ta bort det som är dåligt, till exempel miljöfarliga kemikalier och dåligt ledarskap och uppförande. Bort med det och sedan främja och fostra mänskliga rättigheter, tryggt bemötande och respekt. Och såklart att minska utsläppen av växthusgaser eller av farliga ämnen till mark och vatten, säger Magdalena Frembäck, och avslutar:

- Det är ett långsiktigt arbete. Det handlar om att stärka verksamheten, men arbetet tar många år att bygga upp. Men vi har inget val. Vill vi fortsätta i branschen och överleva så måste vi satsa på hållbarhetsfrågan.